4 ЦІЛІ «ОПЕРАТОРА РИНКУ»

30.09.2020

Кабінет Міністрів України розпорядженням від 29 липня 2020 року №947-р затвердив Стратегічний план розвитку ДП «Оператор ринку» на період до 2024 року. Уряд погодив чотири основні цілі подальшого розвитку підприємства, які відповідають принципам роботи європейських операторів ринку електричної енергії.

  1. КОРПОРАТИЗАЦІЯ

Перетворення ДП «Оператор ринку» в акціонерне товариство є короткостроковою ціллю підприємства та здійснюється в рамках урядової реформи корпоративного управління.  

Корпоратизація «Оператора ринку» відбувається у відповідності до пункту 8 статті 51 закону України «Про ринок електричної енергії» та пункту 2.4. Ліцензійних умов провадження господарської діяльності зі здійснення функцій оператора ринку, які передбачають, що «Оператор ринку» утворюється у формі акціонерного товариства, 100 відсотків акцій у статутному капіталі якого належить державі та не підлягає приватизації або відчуженню в інший спосіб.

Корпоратизація підприємства також передбачає створення Наглядової ради «Оператора ринку» для незалежного та неупередженого контролю за управлінською діяльністю Оператора ринку з боку держави та можливості інтеграції підприємства до європейських структур.

  1. НЕТТІНГ І ПЕРЕХІД ДО КЛІРИНГОВИХ РОЗРАХУНКІВ НА РИНКУ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ

Діючий закон України «Про ринок електричної енергії» уповноважив «Оператора ринку» забезпечувати розрахунки за куплену-продану електроенергії, в тому числі за допомогою клірингу. А Кабінет міністрів України шляхом затвердження Стратегічного плану розвитку ДП «Оператор ринку» на період до 2024 року погодив створення Клірингової установи для проведення розрахунків на усіх сегментах оптового ринку електроенергії.

Закон України «Про ринок електричної енергії», стаття 51, частина 3: «Оператор ринку створює умови для забезпечення розрахунків за куплену/продану електричну енергію, зокрема шляхом запровадження клірингу».

Кліринг на ринку електричної енергії – процес виконання взаємних фінансових вимог та зобов'язань учасників ринку за договорами купівлі-продажу електричної енергії і послуг, що надаються на ринку електричної енергії, у тому числі шляхом неттінгу та за рахунок відповідних фінансових гарантій.

Неттінг - взаємозалік зустрічних однорідних вимог (операцій з купівлі-продажу електроенергії) на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринках.  Це перший крок роботи «Оператора ринку» до впровадження клірингу на ринку електричної енергії.

Перевагою розрахунків шляхом неттінгу є їхня концентрація та комплексність. Це дає змогу значно зменшити баланс платежів й обороти за платіжними коштами, полегшити управління безготівковим оборотом. За допомогою неттінгу спрощуються, прискорюються і здешевлюються розрахунки, зокрема зменшуються витрати на адміністрування та обслуговування фінансових операцій.

  1. MARKET COUPLING З ДЕРЖАВАМИ ПІВДЕННО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ

Об'єднана енергетична система України на сьогодні працює в паралельному режимі з енергетичною системою Республіки Молдова.  І частина споживачів південної частини Одеського регіону нашої держави отримує електричну енергію виключно від енергетичної системи Молдови.

Тому «Оператор ринку» запропонував об’єднати торгові майданчики ринків електричної енергії України та Республіки Молдова перш за все для забезпечення сталого електрозабезпечення споживачів обох країн.

Програмне забезпечення ДП «Оператор ринку» технічно й організаційно дозволяє забезпечувати торгівлю електричною енергією між учасниками ринку Республіки Молдова, у вигляді або окремої виділеної зони торгів, при організації купівлі-продажу електричної енергії на РДН та ВДР України, або спільних торгів за принципом загального попиту і пропозицій.

Крім того, «Оператор ринку» запропонував об’єднати  зону Бурштинської ТЕС з об'єднаним ринком електричної енергії 4М MС (Чехія, Словаччина, Угорщина, Румунія). Market coupling з державами Південно-Східної Європи створить передумови до збільшення конкуренції між всіма учасниками ринку, більш ефективної взаємодії в процесі виробництва, передачі, розподілу, купівлі-продажу та безпечного постачання електричної енергії українським споживачам.

Таке об'єднання стане першим кроком переходу від національного до регіонального ринків і на кінцевому етапі – до приєднання всієї енергосистеми України до спільного ринку країн Європейського Союзу.

Обидві ініціативи «Оператора ринку» підтримані Кабінетом міністрів України (Розпорядження КМУ від 29 липня 2020 року №947-р).

  1. АДМІНІСТРАТОР МОНІТОРИНГУ ЕНЕРГЕТИЧНОГО РИНКУ

«Оператор ринку» в щоденному режимі відповідно до затверджених НКРЕКП Правил РДН та ВДР здійснює спостереження за роботою ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку і поведінкою їх учасників у процесі участі в торгах.

За підтримки USAID Проект енергетичної безпеки в Україні підприємство приводить такий моніторинг у відповідність до вимог положень Регламенту Європейського парламенту та Ради (ЄС) від 25.10.11 №1227/2011 щодо цілісності та прозорості оптового ринку енергетики– REMIT.

REMIT – регламент Європейського парламенту та Ради Європи  від 25 жовтня 2011 року №1227/2011 про цілісність та прозорість оптових енергетичних ринків.

Це сприятиме проведенню більш ефективного моніторингу енергетичного ринку держави,  відповідно до вимог REMIT, та надасть можливість усім учасникам ринку оцінювати загальну ситуацію щодо попиту та пропозиції, і як наслідок – визначати основні причини коливань оптових цін.

Після приведення моніторингу РДН та ВДР у відповідність з REMIT, за рішенням НКРЕКП на базі ДП «Оператор ринку» можливе створення Адміністратора моніторингу енергетичного ринку на національному рівні, який разом з регулюючим органом зможе проводити ефективний і повномасштабний моніторинг ринку для виявлення та запобігання махінаціям/зловживанням на електроенергетичних ринках та бути посередником між учасниками ринку та Агентством Співпраці регуляторів енергетики (ACER).